Presentkort XPSeminarie i Stockholm under 2005
En dag med lättrörlig utveckling
Tid & Plats: |
|
|||
Tema: |
eXtreme & Agile - Att lyckas med lättrörlig utveckling |
|||
För vem: |
Utvecklare, testare, projektledare, produktchefer, projektsäljare, linjechefer som vill lyckas bättre med programvaruutveckling |
|||
Presentatör: |
Erik Lundh, Compelcon AB |
|||
Pris: |
Heldag: 4 995 kr |
|||
Anmälan |
Senast den 15/1 2005 Registrera dig här! |
|||
Arrangör |
Introduktion
eXtreme Programming - Ett startskott för lättrörlig utveckling
Som startpunkt för lättrörlig utveckling rekommenderar jag "full" XP. Dvs att man tillämpar var och en av det dussin bra metoder som beskrivs i XP-litteraturen.
Min egen, vid det här laget väl beprövade, ansats är att börja lättrörlig utveckling med full XP för att ge team och organisation en snabbstartad erfarenhet av lättrörlig utveckling. Full XP innebär att man inte hoppar över några "obekväma" best practices, just de i början obekväma ger ofta mest förbättring. Ett team är i regel igång efter 2-4 halvdagars utbildning, åtminstone om dom haft intresse av lättrörlighet och intressant teknik innan. Tredje dagen planerar vi en eftermiddag. Fjärde dagen börjar vi koda. 14 dagar senare levererar vi en första produktversion. Jag behöver ofta inte vara med mer än någon dag i veckan den första tiden. De flesta team får snabbt kläm på processen och klarar sig utan detaljinstruktion inom några två-veckorsperioder.
XP: En komplett, men minimalistisk, hårt disciplinerad, men entusiasmerande utvecklingsprocess. Det är alltid lika kul att se hur XP-team kommer igång och blir självgående.
Ett XP-team som lyckats bär med sig erfarenheten av att ha upplevt en utvecklingsprocess om FUNGERAR i VERKLIGHETEN. Den passar dock inte i sitt grundutförande för alla projekt och team. Men genom att välja ett första projekt med rimlig chans att lyckas, ger man teamet unik erfarenhet. För de flesta har tanken på kompletta utvecklingsprocesser (som fungerar) varit helt orealistisk. Ett XP-team upplever och får erfarenhet av att en process kan hänga samman. De ingående delarna hjälper faktiskt varandra.
XP lyfter fram brister i hur företaget jobbar: Det blir tydligt och uppenbart att projektsäljaren eller kunden måste vara med och ta ansvar för kontinuerlig styrning om det skall bli någon produkt var 14:e dag.
Folk ur några av "mina" XP-team har kunnat ta med sig erfarenheter in i mycket stora projekt där man, i kraft av insikterna från XP i mindre projekt, kunnat vara lättrörliga i betydligt större projekt. Men det hade varit betydligt svårare att börja "lättrörligt" direkt i stora projekt.
Varför är val av utvecklingsmetod så kontroversiellt? Jo, pinsamt få IT-projekt lyckas. Dagens IT-konjunktur har inte gjort det lättare. Därför känner de flesta av oss pressen att hitta en vettigare arbetsformer.
Medan de allra flesta känner att de behärskar teknikfrågor och kan redogöra för tekniska aspekter i ett projekt, är det långt färre som a) verkligen upplevt ett riktigt lyckat projekt och b) kan förklara varför. Vi har helt enkelt alltför få positiva erfarenheter av projekt, där vi begriper hur vi lyckades. De flesta stora och dyra metoder är, precis som överlastade programprodukter, svåra att överblicka och begripa. Det krävs omfattande konsultinsatser för utbildning och införande innan man ens börjar kunna räkna hem investeringen. Vissa metoder har dessutom fått en slags ISO-status på marknaden. Inte oväsentligt är att det är en gigantisk marknad att införa omfattande metoder och verktyg, särskilt så länge kunderna är osäkra och sökande.
Just därför kör alltfler XP och andra agile-metoder istället för dyra, komplicerade processprodukter, hyllvärmande designverktyg och projekt som hetsäter budgeten medan utbrändheten sprider sig som tomtebloss.
Team som lyckats med XP förstår varför, kan förklara hur metoden fungerar och har ofta idéer och förbättringsförslag. Det är dock livsviktigt att man börjar med XP i grundformen. Det finns någon del av XP som lockar varje aktör i ett utvecklingsprojekt. Det finns andra delar som är obekväma.
Låter man deltagarna plocka anpassa XP i första projektet, kommer alla att göra det som de upplever som positivt och bekvämt. Ingen kommer ur den "komfortabla zonen". Chansen är också stor att det blir konflikter då det som marknadskillen/kunden gillar är inte samma sak som utvecklarna tycker är roligast.
Om teamet däremot bestämmer sig för full XP upplever oftast alla parter en klar förbättring av sin arbetssituation, men samtidigt får de flesta anpassa sig till någon aspekt av XP som kan kännas obekväm initialt, men som tydligt gynnar andra aktörer i projektet. En "ge-och-ta"-modell" som ger verklig förbättring
Erik Lundh
Tidigare av Erik om XP och Agile (lättrörlighet)
Nyhetsbrev eXtreme & Agile nr 1 för datorbokhandeln
Workshop under ett XP-seminarium i Stockholm
Erik Lundh
Erik Lundh har jobbat med produktorienterad utveckling av programvara i 20 år, sedan 90-talet med fokus på bättre sätt att utveckla. År 2000 fick Erik kontakt med eXtreme Programming(XP) och lättrörlig utveckling(Agile) via arbete med ett svenskt tvärindustriellt designcentrum. Erik var med på den första internationella XP-konferensen XP2000 och har deltagit varje år sedan dess. Designcentret lades på is, men XP väckte stort intresse. Sedan dess har Erik varit fullt upptagen med att propagera för bättre arbetsformer med XP som konkret metod, samt agera coach i nyckelprojekt när team och företag anammar XP som lättrörlig arbetsmetodik. Erik har de senaste åren varit coach i ett antal XP-projekt med hög profil samt utbildat 100-tals utvecklare, testare, projektledare och linjechefer i lättrörlig utveckling med XP. Eriks arbete med spridning och införande av XP och lättrörlig utveckling har uppmärksammats internationellt. På senare tid har han blivit inbjuden till flera expertpaneler på olika internationella konferenser tillsammans med bl a Kent Beck, Ron Jeffreis, Ward Cunningham, Mary Poppendieck och Gary Pollice (Rational) Erik är också en mycket aktiv medlem i det sydsvenska kostnadsfria förbättrings-nätverket SPIN-SYD med ett 40-tal företag (Ericsson, ABB, IKEA, mfl ) samt Lunds Tekniska Högskola som medlemmar. Publikationer: Mer om Erik: |
Erik Lundh OOPSLA 02: Erik i panel med Kent Beck, Ron Jeffreis, Rob Mee mfl TCRE02 workshop under RE02 XP2002: Erik presenterade sitt sätt att sprida XP via nätverk och satt i panel med Kent Beck |
Agenda
8:30 |
Registrering |
9:00 |
Varför lättrörlig utveckling lyckas bättre Om hur lättrörlig utveckling vänder upp och ner på den traditionella projektmodellen. Hur vi fryser tid och resurser istället för kravspecifikationen och låter innehållet bli det bästa vi förmår. Du får också veta mer om några lyckade exempel på lättrörlig utveckling av produkter med hårdvara, telekom, webbutveckling, industriell styrning och medicinsk/säkerhetskritisk utrusning. |
10:00 |
Kaffe med smörgås |
10:30 |
Tre sätt att lyckas med lättrörlig utveckling Presentation av praktiska erfarenhet av att
börja med lättrörlig utveckling. Vad
har fungerat? Var har det gått snett? Hur har
det tagits emot av utvecklare, kunder, projektledare,
chefer? |
12:00 |
Lunch |
13:00 |
eXtreme Programming - Snabb väg till lättrörlig utveckling Hur man framgångsrikt inför extreme Programming(XP)
|
13:55 |
Paus |
14:00 |
Hur startar jag mitt första lättrörliga projekt? Praktisk handledning i uppstart av lättrörliga utvecklingsprojekt
|
15:00 |
Kaffe |
15:30 |
Workshop: planering, parutveckling och testmetodik Deltagarna prioriterar bland möjliga aktiviteter och väljer så många som tiden medger. Exemplevis:
|
16:30 |
Sammanfattning och frågor |