Personal tools
You are here: Home Utveckla Rätt och Snabbt

Utveckla Rätt och Snabbt

Agenda

 8:30 

Registrering

 9:00 

Varför lättrörlig utveckling lyckas bättre

Om hur lättrörlig utveckling vänder upp och ner på den traditionella projektmodellen. Hur vi fryser tid och resurser istället för kravspecifikationen och låter innehållet bli det bästa vi förmår.

Bakgrund, Toyota-kopplingen, beslutsprinciper, teknikaspekter.

Planering med papper och penna, spetsteknik för implementation.

Få men vassa verktyg.

Du får också veta mer om några lyckade exempel på lättrörlig utveckling av produkter med hårdvara, telekom, webbutveckling, industriell styrning och medicinsk/säkerhetskritisk utrusning.

10:00 

Kaffe med smörgås

10:30 

Tre sätt att lyckas med lättrörlig utveckling

En genomgång av tydliga alternativ för införande av lättrörlig utveckling. Rekommendationer för framgång. Diskussion: När och varför fungerar inte lättrörlig utveckling?

Presentation av praktiska erfarenhet av att börja med lättrörlig utveckling. Vad har fungerat? Var har det gått snett? Hur har det tagits emot av utvecklare, kunder, projektledare, chefer?

Hur kan vi vara säkra på att lättrörlig utveckling blir bättre?

Konkreta svar baserat på 5 år med XP-projekt, internationella erfarenheter från XP- och Agile-profiler, samt mångårig erfarenhet av praktiskt förbättringsarbete och införandestrategier.

Metodöversikt: Lättrörliga utvecklingsmetoder

12:00 

Lunch

13:00 

eXtreme Programming - en snabb väg till lättrörlig utveckling

Genomgång av XP med 5 års erfarenheter

Strategier för versionshantering och byggsystem.

Hur man framgångsrikt inför extreme Programming(XP)

  • Arbetsformer - 12 Best Practices
  • Timeboxing
  • Prioritering och planering
  • Utvecklarna - parjobb och testfirst
  • Kontinuerlig integration i praktiken
  • Kundrollen
  • Större projekt
  • Ytterligare rutiner
Tekniskt Magasin med Erik Lundh

Olika tekniker, verktyg och utvecklingsmiljöer.

13:55 

Paus

14:00 

Hur startar jag mitt första lättrörliga projekt?

Exempel på hur andra har lyckats komma igång.

Deltagarna får tillfälle att hitta en egen strategi

Praktisk handledning i uppstart av lättrörliga utvecklingsprojekt:

  • Har jag nytta av nerlagt kravarbete?
  • Vilka verktyg behöver jag?
  • Utvecklarna är med, men hur motiverar jag av företaget?
  • Hur får jag chefen och kunden att tro på XP?
  • Hur planerar jag för leverans efter bara två veckor?

15:00 

Kaffe

15:15 

Projektsimuleringen Extreme Hour

Team utvecklar två versioner av en produkt på 60 arbetsminuter, gärna med chefen som engagerad kund! Upplev känslan av frihet, kontroll och ansvar!

Prova lättrörlig planering med Planning Game: Extreme Hour
(Entimmes simulering av XP-projekt: Länk ExtremeHour)

16:45 

Sammanfattning och frågor

Document Actions